Ajatuksia muotoilusta #13
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work." Thomas Alva Edison
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work." Thomas Alva Edison
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
Tunnisteet: Sitaatit
Mietipä oma näkemyksesi ihanteellisesta tulevaisuudesta. Mitä uutta omalta osaamisalueeltasi alalle on tullut? Tai miten oma alasi on kehittynyt? Mikä olisi tulevaisuuden halutuin asia alallasi? Vastattuasi näihin kysymyksiin voitkin miettiä, miten saisit kehitettyä vastauksesi todellisiksi asioiksi. Ja hups, kohta on taas kehitetty jotain uutta.
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
Tunnisteet: Luovuus
"It's really hard to design products by focus groups. A lot of times, people don't know what they want until you show it to them." Steve Jobs
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
Tunnisteet: Sitaatit
Maailmalla keskustellaan paljon design thinkingistä eli vapaasti suomennettuna muotoiluajattelusta ja sen hyödyntämisestä yritysten ja organisaatioiden toiminnassa. Muotoiluajattelun keskeisenä periaatteena on, että ajattelemalla kuten muotoilijat, katsomalla laatikon ulkopuolellekin (outside the box) yritykset voisivat löytää uusia tapoja toimia tai kehittää uudenlaisia tuotteita. Muotoiluajattelun voisi kiteyttää kysymykseen, kuinka ammattimainen muotoilija ratkaisisi kyseisen ongelman.
Ensimmäinen vaihe muotoiluajattelussa on yllättävän tärkeä. Jos haluat kehittää uuden tuotteen, mieti, mihin tuotetta oikeasti käytetään (ruuvinväännintä ei käytetä ruuvaamiseen vaan jonkin kiinnittämiseksi). Mieti, ketä varten ratkaisuasi olet etsimässä (ei, tuote ei ole olemassa yritystäsi varten, vaan käyttäjää). Jos kehität toimintaprosessia, mieti, mitä prosessilla pohjimmillaan ratkaistaan. Ilman oikeita kysymyksiä et saa vastauksiakaan.
Miten kilpailijasi ratkaisevat ongelman? Kuinka monta eri tapaa ongelman ratkaisuun on? Kuinka ne toimivat? Onko niitä mietitty käyttäjän kannalta. Analysoi eri ratkaisuja, mieti niiden hyviä ja huonoja puolia. Jos et tiedä, miten muut ovat ongelman ratkaisseet, et voi kehittää mitään parempaa.
Nyt on aika päästää luovuus valloilleen. Etsi vastauksia miettimiisi kysymyksiin. Mieti, miten voisit parantaa kilpailevia ratkaisuja (mutta älä tyydy paranneltuun ratkaisuun). Mieti pääsi puhki eri ratkaisuvaihtoehtoja. Anna kaikenlaisille ideoille tilaa, hulluimmillekin. Etsi ratkaisuja, joita muut eivät ole edes ajatelleet. Jos jokin tuntuu mahdottomalta, mieti, miten saisit sen mahdolliseksi. Muista, että totuus on aina vain tämän hetken paras tieto. Uusi tieto voi muuttaa totuutta ja uudenlainen ajattelu voi tehdä mahdottomankin mahdolliseksi. Vasta sen jälkeen, kun luulet miettineesi jo kaikki mahdolliset ratkaisut läpi voit löytää uudenlaisen, luovan tavan ratkaista ongelmasi.
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
Tunnisteet: Ideat, Liiketoiminta, Luovuus
"The difference between a Designer and Developer, when it comes to design skills, is the difference between shooting a bullet and throwing it." Scott Hanselman
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
Tunnisteet: Sitaatit
Mieheni kännykkä veteli viimeisiään joten oli aika hankkia uusi puhelin. Ostoprosessi kulki suurin piirtein rataa ärsyyntyminen vanhaan - uuden ostamisen tarve - tiedonhankinta vaihtoehdoista netistä - mallin valinta hankitun tiedon ja hinnan perusteella - valitun mallin etsiminen lähikauppiailta. Valittu puhelinmalli näytti tyylikkäältä, oli ohuimpia hintaluokkaan kuuluvia malleja, sisälsi kaiken tarpeelliseksi koetun ja piilotti näppäimet siksi aikaa, kun niitä ei tarvittu. Mutta ainakin omaan mielipiteeseeni suurin vaikuttaja oli maininta, että tuote on palkittu arvostetussa muotoilukilpailussa. Vau, ajattelin. Sen täytyy olla hyvä, kun se on jopa muotoilukilpailussa palkittu. Tämä ostos ei ainakaan mene pieleen, siitä muotoilukilpailupalkinto toimi mielelleni takeena.
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
Tunnisteet: Kilpailut, Muotoilun maailma
"Math is easy; design is hard." Jeffrey Veen
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
Tunnisteet: Sitaatit
Lähettänyt
Irina K.
2
kommenttia
"People ignore design that ignores people." Frank Chimero
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
Tunnisteet: Sitaatit
Erottuakseen ja menestyäkseen markkinoilla on yrityksen oltava innovatiivisempi ja luovempi kuin kilpailijansa. Kaikki uuden kehittäminen ja erilaisen keksiminen vaatii luovuutta ja voidakseen olla kilpailijoitaan erinomaisempi, on luovuuttakin löydyttävä erinomaisen paljon.
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
design by Kuja | Luonnollista muotoilua