maanantai 14. syyskuuta 2009

Ajatuksia muotoilusta #10

"Math is easy; design is hard." Jeffrey Veen


"Matematiikka on helppoa; muotoilu on vaikeaa." Jeffrey Veen

keskiviikko 9. syyskuuta 2009

10 tapaa tappaa luovuus työpaikalla

  1. Hauku kaikki huonot ideat lyttyyn ja naura päälle räkäisesti.
  2. Epäile hyviäkin ideoita suureen ääneen.
  3. Älä hyväksy alaistesi ajatuksia, mutta esitä ne myöhemmin ominasi.
  4. Älä anna työntekijöiden jutella turhia keskenään työpäivän aikana. Vitsit varsinkin on kielletty.
  5. Pidä huolta, ettei kukaan varmasti ole yliaikaa kahvitauolla tai ruokatunnilla
  6. Anna lisää tehtäviä työntekijöille jos he näyttävät siltä, että heillä ei ole mitään tekemistä (sillä ajatteleminenhan ei ole oikeaa työtä).
  7. Kerro alaisillesi tarkka aika, koska he saavat olla luovia.
  8. Vaadi hyvistä ideoista kymmensivuinen raportti valmiiksi samana päivänä, jona annoit ongelman ratkaistavaksi. Kysele vielä päivän mittaan moneen kertaan, joko se on valmis.
  9. Aiheuta alaisillesi ylimääräistä stressiä kertomalla tehtävään liittyviä yksityiskohtia aina vähän myöhässä, jotta he joutuvat tekemään samat asiat uudestaan.
  10. Hauku maanrakoon sellainen työntekijä, joka on kehdannut esittää idean, jota muut ovat jostain kumman syystä pitäneet hyvänä, mutta joka ei onnistunutkaan. Niin ja kannattaa siinä samalla haukkua se koko muukin ryhmä, kun kerran pitivät ideaa hyvänä.
Lisää luettavaa aiheesta: Teresa M. Amabile: How to Kill Creativity

maanantai 7. syyskuuta 2009

Ajatuksia muotoilusta #9

"People ignore design that ignores people." Frank Chimero


"Ihmiset jättävät huomiotta muotoilun joka jättää huomiotta ihmiset." Frank Chimero

keskiviikko 2. syyskuuta 2009

Luovuus ja innovointi kukoistamaan

Erottuakseen ja menestyäkseen markkinoilla on yrityksen oltava innovatiivisempi ja luovempi kuin kilpailijansa. Kaikki uuden kehittäminen ja erilaisen keksiminen vaatii luovuutta ja voidakseen olla kilpailijoitaan erinomaisempi, on luovuuttakin löydyttävä erinomaisen paljon.


Kuka on luova?

Jokainen ihminen on omalla tavallaan luova. Luovuus on oppimisen ja kehittymisen perusedellytys. Luovuutta on, kun lapsi oivaltaa, että kiviä voi heitellä veteen ja ne plupsahtavat kivasti. Luovuutta on kehitellä parasta tapaa grillata absoluuttisen täydellinen pihvi. Luovuutta on käyttää vanhoja karkkipapereita ja tehdä niistä lompakoita. Luovuutta on monenlaista. Yrityksenne luovin tyyppi saattaakin olla juuri se outolintu, joka tekee kaiken aivan erilailla kuin muut.

Miten luovuutta voi lisätä?

Luovuuteen kannustava ympäristö saattaa tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Minä kaipaan hiljaista ympäristöä ongelmia ratkaistessani. Joku kaipaa keskustelukumppaneita, joiden kanssa setviä ongelmaa. Toiset tarvitsevat taustamusiikkia voidakseen keskittyä. Tärkeintä lienee kuitenkin, etteivät työ tai työympäristö ole stressaavia. Lisäksi työpaikalla tulisi tuntea itsensä ja ajatuksensa tärkeiksi. Kun luovien ajatusten esittämisestä saa jonkinlaisen hyödyn itselleen, kannustaa se esittämään niitä lisää. Kannustettaessa luovuuteen kaikkia uusia ideoita pitäisi kuunnella, jaoteltiin ne sitten hyviksi tai ei niin hyviksi. Jos huonot ajatukset koetaan negatiivisina, ei kohta kukaan uskalla tuoda esiin niitä hyviäkään maineensa menettämisen pelossa. Luovuuden johtamisessa tulisi olla ensimmäisenä tavoitteena saada aikaan kaikenlaiset ideat hyväksyvä (usein käytännössä kovin nauravainen, ajatuksia ilmaan heittelevä) ilmapiiri ja vasta sen jälkeen voidaan miettiä ajatusten laadullisia ominaisuuksia.

Luovuus hukassa?

Jos yrityksen sisäinen luovuus tai sen vaatima aika ei muilta töiltä riitä uusien toimintamallien tai ongelmia ratkaisevien tuotteiden kehittämiseen, voi innovoinnin ulkoistaa. Tuotekehityksen luovuusastetta lisäät yksinkertaisesti ostamalla innovointipalvelut alan ammattilaiselta, muotoilijalta. Samalla kun säästätte oman aikanne siihen, mitä teette parhaiten, saatatte vähentää myös muutamia päänsäryn ja stressin aiheuttamia sairauspoissaoloja. Luova ajattelu kahdeksan tuntia päivässä muiden töiden ohella kun on todella raskasta.

maanantai 31. elokuuta 2009

Ajatuksia muotoilusta #8

"Everything is designed. Few things are designed well." Brian Reed


"Kaikki on muotoiltu. Harvat asiat on muotoilu hyvin." Brian Reed

keskiviikko 26. elokuuta 2009

Mikä on tuotteesi merkitys ostajalle?

Jotta kukaan ylipäätään ostaisi tuotettasi, tulisi sillä olla jonkinlainen tarkoitus käyttäjälleen. Tarkoitus voi olla tunteita herättävä, kuten hyväksytyksi tulemisen tunne, kun teinityttö saa samanlaisen laukun kuin kavereillakin, tai se voi olla käytännöllisempi, vaikka helpotus kotitöihin, kun käsinpesun sijaan astiat voikin pestä koneella ja itselle jää enemmän arvokasta vapaa-aikaa. Tämä tuotteen sisältämä, käyttäjän määrittämä tarkoitus ratkaisee ostopäätöksen.

Mikä on edullista ja mikä kallista?

Jos sinulla olisi ylimääräinen sata euroa, kumman ostaisit: tehokkaan imurin vanhan, huutavan ja hermot vievän luuskan tilalle vai kauniin korun vaimosi kaulaan? Epäilemättä kallistuisit imurin puolella. Mutta jos tarkoituksesi on saada vaimo hymyilemään hääpäivänänne, kauan haaveiltu, parempi imuri ei välttämättä kohtaakaan tarkoitustaan, toisin kuin kaunis koru, joka todennäköisesti onnistuu tarkoituksessaan paremmin.

Jos molemmat, imuri ja koru, ovat saman hintaisia, miksi yksi tuntuu yhdessä tilanteessa kalliilta ja toisessa edulliselta? Vaikka molemmat tuotteet olisivat markkinahinnoiltaan samassa sarjassa eli keskihintoja hieman kalliimpia, määrittää tarkoitukseen sopivuus tuotteen kalleuden tai edullisuuden. Mitä tarkoituksenmukaisempi tuote on ostajalleen, mitä hyödyllisempi se on tähän tarpeeseen, sitä arvokkaampana ostaja sitä pitää. Sata euroa vaimon tuhahduksesta imurin nähdessään ei ole hintansa väärti, mutta jos sama sata euroa on käytetty vaimolle sopivaan koruun, alkaa hinta tuntua oikealta.

Koska ostaminen on kannattavaa?

Ostaja haluaa aina rahalleen vastinetta. Jos jokin tuntuu kalliilta, se tarkoittaa vain, että kyseinen tuote ei sovi haettuun tarkoitukseen hintansa arvosta. Ostaminen on kannattavaa ainoastaan silloin, kun rahalla saa enemmän, kuin mistä maksaa. Tällöin ostoksen tuoma hyöty on ostajan mielestä arvokkaampi kuin siitä maksettu hinta.
20 euroa tavallisesta lasimaljakosta voi tuntua kalliilta: saahan niitä kirpputorilta eurolla, parilla ja yhtä hyvin pitävät kukat esillä. Mutta 1 250 euroa aalto-kukasta voi olla juuri sopiva hinta, jos haluaa viestiä vierailleen olevansa varakas ja tyylitajuinen.
Hinnan edullisuus on siis kovin suhteellista. Tästä on tuotteiden valmistajille ja myyjille se hyöty, että tuntiessaan asiakkaansa ostoon vaikuttavat syyt he voivat muokata tuotteitaan tarkoituksenmukaisemmiksi. Ennen ostajien mielestä kalliilta tuntunut tuote onkin nyt kannattava ostos. Hyvin onnistuttaessa hintaa voidaan uskaliaasti jopa nostaa.

Miten saat selville ostajien tarkoitusperät?

Ostajien motiiveja voidaan selvittää monella tavalla; voit esimerkiksi järjestää kyselyjä tai soittaa suoraan muutamalle asiakkaallesi haastatellaksesi heitä. Omaperäisempi tapa saada suoraa tietoa asiakkaidesi arvostuksista on laittaa heidät kirjoittamaan mainoksenne tekstit. Kun seuraavan kerran menette alan messuille esittelemään tuotettanne, järjestäkää arvonta, johon osallistuvien tehtävänä on kirjoittaa teksti tulevaan tuote-esitteeseenne tai mainokseen. Saatte kerralla monta ehdotusta, jotka kilpaa kehuvat tuotettanne. Teksteistä voitte päätellä jo pitkälle, miten eri ihmiset tuotteenne kokevat ja mihin tarkoituksiin he ajattelevat tuotteenne sopivan. Kaiken lisäksi saatatte saada hyvinkin julkaisukelpoisia ehdotuksia mainosteksteiksi (suosittelen kuitenkin maksamaan julkaistavien ehdotusten tekijöille rahallisen korvauksen heidän tuotostensa käyttämisestä).

Jos kiinnostuit aiheesta, lisää voit lukea Steve Dillerin, Nathan Shedroffin ja Darrel Rhean kirjasta Making Meaning: How Successful Businesses Deliver Meaningful Customer Experiences

Ostajien tarkoitusten mukaista muotoilua taas saat design by Kujasta. Kysy lisätietoja p. 040 706 22 24 / Irina Kujanpää

maanantai 24. elokuuta 2009

Ajatuksia muotoilusta #7

"If I had asked people what they wanted, I would have ended up making a faster horse." Henry Ford


"Jos olisin kysynyt ihmisiltä mitä he haluavat olisin päätynyt tekemään nopeamman hevosen." Henry Ford

maanantai 17. elokuuta 2009

Ajatuksia muotoilusta #6

"Everything is design. Everything!" Paul Rand


"Kaikki on muotoilua. Kaikki!" Paul Rand

maanantai 10. elokuuta 2009

Ajatuksia muotoilusta #5

"In design sometimes one plus one equals three." Josef Albers

"Muotoilussa joskus yksi plus yksi on kolme." Josef Albers

maanantai 3. elokuuta 2009

Ajatuksia muotoilusta #4

"Good design is good business." Thomas J. Watson Jr.


"Hyvä muotoilu on hyvää bisnestä." Thomas J. Watson Jr.