maanantai 24. elokuuta 2009

Ajatuksia muotoilusta #7

"If I had asked people what they wanted, I would have ended up making a faster horse." Henry Ford


"Jos olisin kysynyt ihmisiltä mitä he haluavat olisin päätynyt tekemään nopeamman hevosen." Henry Ford

2 kommenttia:

Pekka Sahlsten kirjoitti...

Tässä tulee myös esille eräs myynnin ja markkinoinnin peruasia. Asiakas tietää suhteellisen harvoin, mitä hän todella tarvitsee. Siksi asiakkailta ei kannata kysyä, minkälaisen uuden tuotteen tai palvelun han haluaa... niin toiminnallisuudeltaan kuin muotoilultaankin.

Irina K. kirjoitti...

Kiitos hyvästä kommentista!

On vain hyvä, että yritykset kuuntelevat asiakaspalautetta ja toimivat sen mukaan, mutta jos se on ainoa tapa kehittää omaa toimintaa, jäädään vain muiden jalkoihin. Asiakas tietää, mitä tarvitsee vain, jos on nähnyt jossain vastaavaa ja haluaa samaa itsekin. Silloin ainostaan asiakaspalautteen mukaan tuotteitaan/palveluitaan kehittävä jää auttamatta kilpailijoidensa jälkeen. Myyjän/tuotekehittäjän tehtävä olisikin tarjota ratkaisua, joka on parempi, kuin asiakas olisi osannut odottaakaan. Ja siinä onkin yksi haaste, mikä erottaa menestyjät massasta.