maanantai 29. maaliskuuta 2010

Ajatuksia muotoilusta #38

"If you do what you always did, you will get what you always got" Albert Einstein

"Jos teet, mitä aina teit, saat, mitä aina sait" Albert Einstein

Lähde

maanantai 22. maaliskuuta 2010

Ajatuksia muotoilusta #37

"Just because something look good doesn't mean it's useful. And just because something is useful does not make it beautiful." Joshua Brewer

"Vaikka jokin olisi kaunis, ei se tarkoita, että se olisi hyödyllinen. Ja vaikka jokin olisi hyödyllinen, ei se tee siitä kaunista." Joshua Brewer

Lähde

maanantai 15. maaliskuuta 2010

Ajatuksia muotoilusta #36

"Cheap design is like a tattoo... once you get it you're forever branded with it." Ken Peters

"Halpa muotoilu on kuin tatuointi... kerran hankittuasi sen sinut yhdistetään siihen aina." Ken Peters

Lähde

torstai 11. maaliskuuta 2010

Penkki kukkapenkissä ja muuta viisastelua

Kännykkä taitaa nykypäivänä löytyä jo jokaisen kädestä. Alunperin puheluita varten suunniteltu tuote toimii jo kuin yleiskone, milloin tietokoneena, milloin navigaattorina jne. Mutta mihin kaikkeen muuhun, kuin suunnittelijan ajattelemaan toimintaan on kännykkää mahdettu käyttää?

Yksi rajuimmista käyttötavoista taitaa olla vasaran korvaaminen kännykällä, varsinkin vielä silloin, kun puhelimet olivat hieman paksumpia ja niistä käytettiin nimeä halko. Mittanauhanakin kännykkä toimii: Montako kännykkää olikaan se kaupassa nähty sivupöytä; mahtuuko se sohvan viereen?

Entä mitä joku viisas voisi keksiä puistonpenkille uudeksi käyttötavaksi? Irtonainen penkkihän lentäisi hienosti kaupan ikkunasta sisään jos ovi ei satu aukeamaan yöaikaan. Tai jos liikenne kulkee ärsyttävästi "väärästä" kohdasta, niin tokihan pieni penkin siirto saa liikenteen kohta kiertämään muualta. Ja tokihan penkistä saa kauniin koristeen myös kukkaistutuksen joukkoon.

No, joka tapauksessa pointtini on, että kehititpä mitä tuotetta tahansa, aina joku keksii sille käyttötavan, jota itse et tulisi helposti ajatelleeksikaan. Osana suunnittelua kannattaa miettiä näitäkin, ihan vain ollakseen selvillä yllättävistäkin mahdollisuuksista. Se, tarvitseeko tuotteen kestää näitä erikoiskäyttötarkoituksia tai miten muuten niihin pitäisi varautua, täytyy sitten päättää tapauskohtaisesti.

maanantai 8. maaliskuuta 2010

Ajatuksia muotoilusta #35

"Know thy user, and you are not thy user." Arnie Lund

"Tunne käyttäjäsi, ja itse et ole käyttäjäsi." Arnie Lund

Lähde

keskiviikko 3. maaliskuuta 2010

Hups, uutuustuote olikin jo olemassa


Tuotekehittäjistä taitaa löytyä kaksi kuppikuntaa, mitä kilpailevien tuotteiden seuraamiseen tulee: toinen on vannoutunut oman tiensä kulkija eikä välitä siitä, mitä muut tekevät; toinen seuraa tarkasti omien kilpailijoiden toimia, varmistaakseen, ettei tee samaa kuin muut. (Kolmas laji on sitten muiden kopioijat, mutta kun puhumme tuotekehityksestä, katson kopioinnin kuuluvan eri sarjaan.)

Oman tiensä kulkijan ajatus siitä, että tehdään omanlaisia tuotteita välittämättä muiden tavoista toimia, on ehdottoman kannustettava. Ongelmia saattaa tulla kuitenkin eteen: ei ole kerta eikä kaksi, kun sama tuote on keksitty eri paikoissa yhtä aikaa. Välttyäkseen ikäviltä yllätyksiltä tuotekehittäjän kannattaisi viimeistään ennen tuotteen julkaisua tarkistaa, mitä kilpailijat ovat tehneet. Jos pahin kilpailija on juuri julkistanut samankaltaisen tuotteen, näyttää oma vain toisen kopiolta, oli sen eteen tehty kuinka paljon töitä tahansa.

Kilpailevien tuotteiden selvittämisellä voit myös etsiä selkeitä markkinarakoja, joihin kilpailijat eivät ole vielä vastanneet. Perusteellisempi kilpailijaselvitys saattaa siis toimia myös tuoteideoinnin apuna.

Entä miksi kilpailijoiden kopiointi (edes vahingossa) taas ei kannata? Samanlaisella tuotteella olet vain kopioija ja pystyt kilpailemaan lähinnä hinnalla. Lisäksi, kehittämällä uutta, asiakasta hyödyttävää, saat ostajien kiinnostuksen ja arvostuksen tuotteellesi. Ja mikäpä sen mukavampaa, kuin että voi hinnoitella oman tuotteensa reilulla katteella. Silloin rahaa jää myös tuleville tuotekehtitysprojekteille.

maanantai 1. maaliskuuta 2010

Ajatuksia muotoilusta #34

"Taiteen tavoite ei ole esitellä asioiden ulkoista olemusta vaan niiden sisäistä merkitystä." Aristoteles

Lähde

maanantai 22. helmikuuta 2010

Ajatuksia muotoilusta #33

"A goal is a dream with a deadline." Napoleon Hill

"Tavoite on unelma määräajalla." Napoleon Hill

Lähde

maanantai 15. helmikuuta 2010

Ajatuksia muotoilusta #32

"Ordinary people can spread good and bad information about brands faster than marketers." Ray Johnson


"Tavalliset ihmiset voivat levittää hyvää ja huonoa tietoa brandeistä nopeammin kuin markkinoijat." Ray Johnson

keskiviikko 10. helmikuuta 2010

Mietitkö uusia tuoteideoita?

Uusien tuoteideoidenkin miettimistä helpottaa, jos käyttää apunaan muistilistaa huomioon otettavista asioista. Tässä yksi esimerkki listasta, josta toivottavasti on apua luovassa tehtävässäsi.

  1. Kenelle olet kehittämässä tuotettasi? Kuka on ostaja, kuka käyttäjä, kuka huoltaja jne. Missä ympäristöissä he toimivat? Mitä he arvostavat?
  2. Mihin tehtävään olet luomassa ratkaisua? Selvitä, miten nykyinen tehtävä ratkaistaan. Mitä hyvää ja mitä huonoa nykyisissä ratkaisuissa on? Miten tehtävän suorittamista voisi helpottaa ja yksinkertaistaa?
  3. Millaisia kilpailevia tuotteita markkinoilla on? Mitä muuta vastaan kilpailet? 
  4. Mitä materiaaleja ja valmistusmeneltemiä voit käyttää? Miten ne vaikuttavat tuotteen suunnitteluun?
  5. Millaisilla tuotteilla voit parhaiten ratkaista käyttäjän ongelmia? Mitä ovat ne ongelmat, joihin ratkaisua etsit?
  6. Mitä palveluita tuotteen ympärille voidaan kehittää? Kuuluvatko tuotteen huolto tai asennus palveluihinne?
  7. Onko tuotteen myynti paras vaihtoehto vai ratkaisisiko käyttäjän tarpeen paremmin tuotteiden sijasta myytävä palvelu, johon tuote kuuluu? 
  8. Millainen tuote olisi ekologisesti kestävä?
Mietittyäsi vastauksia yllä oleviin kysymyksiin kokoa vastauksistasi tuotteelle profiili: mitä tuotteessa pitää huomioida, mitä toiveita tuotteen pitää täyttää, miten tuote voidaan valmistaa. Tämä profiili pohjanasi voit lähteä ideoimaan tuotteelle fyysisempää ratkaisua. Onnea etsintään!

Ensi kerralla kerron, miksi kilpailevien tuotteiden selvittämiseen kannattaa panostaa.