keskiviikko 3. maaliskuuta 2010

Hups, uutuustuote olikin jo olemassa


Tuotekehittäjistä taitaa löytyä kaksi kuppikuntaa, mitä kilpailevien tuotteiden seuraamiseen tulee: toinen on vannoutunut oman tiensä kulkija eikä välitä siitä, mitä muut tekevät; toinen seuraa tarkasti omien kilpailijoiden toimia, varmistaakseen, ettei tee samaa kuin muut. (Kolmas laji on sitten muiden kopioijat, mutta kun puhumme tuotekehityksestä, katson kopioinnin kuuluvan eri sarjaan.)

Oman tiensä kulkijan ajatus siitä, että tehdään omanlaisia tuotteita välittämättä muiden tavoista toimia, on ehdottoman kannustettava. Ongelmia saattaa tulla kuitenkin eteen: ei ole kerta eikä kaksi, kun sama tuote on keksitty eri paikoissa yhtä aikaa. Välttyäkseen ikäviltä yllätyksiltä tuotekehittäjän kannattaisi viimeistään ennen tuotteen julkaisua tarkistaa, mitä kilpailijat ovat tehneet. Jos pahin kilpailija on juuri julkistanut samankaltaisen tuotteen, näyttää oma vain toisen kopiolta, oli sen eteen tehty kuinka paljon töitä tahansa.

Kilpailevien tuotteiden selvittämisellä voit myös etsiä selkeitä markkinarakoja, joihin kilpailijat eivät ole vielä vastanneet. Perusteellisempi kilpailijaselvitys saattaa siis toimia myös tuoteideoinnin apuna.

Entä miksi kilpailijoiden kopiointi (edes vahingossa) taas ei kannata? Samanlaisella tuotteella olet vain kopioija ja pystyt kilpailemaan lähinnä hinnalla. Lisäksi, kehittämällä uutta, asiakasta hyödyttävää, saat ostajien kiinnostuksen ja arvostuksen tuotteellesi. Ja mikäpä sen mukavampaa, kuin että voi hinnoitella oman tuotteensa reilulla katteella. Silloin rahaa jää myös tuleville tuotekehtitysprojekteille.

Ei kommentteja: