keskiviikko 20. tammikuuta 2010

Osallista asiakkaat tuotekehitykseen


Halutessasi huomioida asiakkaasi osana tuotekehitysprojektia, voit tehdä sen monella tavalla. Perinteinen tapa on palautteen kuunteleminen ja asiakkaiden toiveiden kysely. Vaihtoehtoinen tapa on ottaa asiakkaat mukaan tuotteiden testausvaiheeseen. Voit tehdä esimerkiksi näin:

  1. Tee harkinnassa olevista tuotteista testattavat mallit
    -
    Mieluummin useampia malleja, kuin vain yksi
    - Älä kuitenkaan tee malleista liian viimeisteltyjä, jätä varaa mielikuvituksellekin

  2. Pyydä tärkeimpiä asiakkaita viettämään rentouttava iltapäivä tutustuen mahdollisiin uusiin tuotteisiin
    - Tee tarjoiluista tarpeeksi runsaat, jotta asiakkaat kokevat, että heidän läsnäoloaan arvostetaan
    - Mieti sopivaa ohjelmaa, jotta ihmiset eivät tylsisty ja lähde saman tien pois koskematta tuotteisiin
    - Pidä kuitenkin rento meininki koko ajan yllä, jotta saat ihmiset vapautumaan ja antamaan palautetta tuotteistasi

  3. Pyydä kävijöitä testaamaan tuotteita ja arvioimaan niiden hyviä ja huonoja puolia
    - Mitä pitää vielä parantaa
    - Mikä ei toimi
    - Mikä tuotteista on paras heidän mielestään
    - Minkä olisivat valmiita ostamaan
    - Kerää kommentit ja ehdotukset ylös

  4. Seuraa varsinkin sitä, miten eri ihmiset käyttävät tuotetta ja mihin tarkoituksiin
    - Hanki tilaan tuotemallien lisäksi myös sopivaa rekvisiitta: Jos olet kehittämässä pyörätelineitä, mahdolliseseti tarvitset eri kokoisia pyöriä, kenties potkukelkan, lukkoja (muista ottaa vara-avaimet talteen yllättävien tilanteiden varalta), rollaattorin, rullalaudan ja potkulautoja, millä nyt kuljetaankaan kadulla
    - Älä tee selväksi, että pyöräteline on pyöräteline, vaan anna vapaus käyttää luovuutta
    - Älä asettele rekvisiittaa valmiiksi paikalleen vaan anna testaajien näyttää, miten he kokevat tuotteen: Onko käyttötarkoitus ymmärrettävissä, käytetäänkö tuotetta "väärin", mihin muuhun, kuin ajateltuun tarkoitukseen tuotetta käytetään, kuinka hyvin se soveltuu siihen
    - Kirjaa ylös eri huomioita
    - Hanki tilaisuuteen myös valokuvaaja, voit saada yllättäviä havaintoja tuotekehityksen tueksi

  5. Kiitä kävijöitä pienellä muistolahjalla

  6. Kuukauden päästä kerro osallistuneille, mitä palautetta saitte ja miten siihen vastaatte
    Kun lopullinen tuote julkistetaan, kerro heille ensimmäisenä
    - Voit antaa osallistujille myös mahdollisuuden erikoishintaiseen etukäteistilaukseen kiitokseksi avusta tuotekehityksessä

Pienellä vaivalla saat asiakkaistasi entistä uskollisempia yritystäsi ja tuotteitasi kohtaan. He tutustuvat tuotteeseesi etukäteen ja varmasti kertovat kokemuksestaan myös eteenpäin. Näin kertomukset vaikka siitä, kuinka Makkonen yritti lukita rollaattoria pyörätelineeseen, tuottavat teille uusia ostajia.

Ensi viikolla luvassa kirjoitus toisenlaisesta tavasta testata tuoteideoita

Ei kommentteja: