keskiviikko 3. helmikuuta 2010

Älä kysy - katso ja ihmettele

Ainahan voit kysyä asiakkailtasi, mitä he tarvitsevat ja mitä ongelmia kokevat nykyisten tuotteidenne kanssa, mutta saatko kysymyksilläsi siltikään esiin niitä ongelmia, joiden ratkaisemisella luodaan uusia innovaatioita?

Jos asia olisi näin yksinkertainen, kai niitä innovaatiodenaiheita olisi helppo löytää. Todellisuudessa ihmiset ovat melko tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseensa ja heidän on vaikea nähdä, miten sitä voisi parantaa. Mitä siis voit tehdä löytääksesi arkipäivän ongelmia oman toimialasi tuoteryhmästä?

  1. Mieti, mihin tehtävään aiot tuotteen / innovaation löytää.
    Tehtävä voi olla niinkin yksinkertainen, kuin jalkojen lepuuttaminen kauppareissulla (ei siis istuminen)
  2. Mene ja seuraa, miten tehtävä suoritetaan tällä hetkellä.
    Miten ihmiset käyttäytyvät ostoskeskuksissa? Mitä kantavat mukanaan? Miten lepuuttaminen onnistuu ostoskärryn / laukkujen / lasten / lastenrattaiden kanssa? Mitä lepuutettaessa tehdään (käytetäänkö kännykkää tms.)? Onko lepuuttaminen sosiaalista toimintaa vai halutaanko silloin eristäytyä? Koska jalkoja lepuutetaan: odottaessa, jonotettaessa, syödessä?
  3. Kirjaa havaintojasi ylös yksityiskohtaisesti. Voit myös itse kokeilla ja testata tehtävää eri tavoilla.
    Riittääkö nojailu jalkojen lepuuttamiseksi? Millaisissa paikoissa levätään: keskellä käytävää vai pylvään vieressä? Mikä virkistää parhaiten? Mikä on sosiaalisesti hyväksyttävää, mikä ei?
  4. Jos löydät suoraan ongelmia, joihin ei vielä ole ratkaisua, olet jo hyvillä jäljillä. Mieti myös vaihtoehtoisia ratkaisuja nykyisiin versioihin.
    Voisiko lepuutukseen liittyä jotain hyödyllistä, vaikka lukemista? Voisiko tarjolla olla maksullinen palvelu, kuten hierovat tuolit? Makuulla / istuen / nojaten / seisten vai jotenkin muuten? Onko mahdollisuutta uuteen liiketoimintaan (esim. jotain kapselihotellin tyyppistä)? Voisiko jalkoja lepuuttaessaan samalla liikkua (vaikka moottoroiduilla ostoskärryillä)?
Näinkin yksinkertaisella tarkkailulla on helppo löytää uusia puolia tavalliseen asiaan. Pienellä tutustumisella pääset jo syvemmin tuotteidesi käyttäjien maailmaan. Palkinnoksi näkemästäsi vaivasta saatat eräänä päivänä esitellä uuden, mielenkiintoisen innovaation.

Ensi viikon kirjoituksessa keskityn tuoteideointiin.

2 kommenttia:

Janne Ansaharju kirjoitti...

Moi! Olen aiemminkin lukenut blogiasi, mutta en ole aikaisemmin rohjennut kommentoida :)

Todella hyvä poitti tuo seuraaminen ja tarkkailu. Se varmasti monissa tilanteissa kertoo paljon sellaista, mitä kysymällä ei saisi selville. Tämähän on oikeastaan sellainen sherlockholmes-metodi.

Toisaalta lisäisin valikoimaan vielä kuuntelemisen (ehkä se kuuluu toiseen artikkeliin). Kuuntelemalla muita (erityisesti muiden ongelmia) saattaa päästä asian ytimeen. Parhaat innovaatiothan ovat yleensä ongelman ratkaisuja.

Irina K. kirjoitti...

Kiitos kommentista, Janne!

Sherlockholmes-metodi on hyvä nimi, täytyy muistaa jatkossa :)

Kuunteluun, tai ennemminkin kyselyyn yritin keskittyä aiemmassa postauksessa. Ja juuri noihin ongelmiin todella kannattaa keskittyä; eihän kukaan osta tuotetta, josta ei ole todellista hyötyä (paitsi jos kyseessä on joku hupijuttu tai imagonkohotukseen tarkoitettu asia).