keskiviikko 13. tammikuuta 2010

Asiakaslähtöisyys on muutakin, kuin palautetteen kuuntelemista


Mikä on yrityksenne tapa huomioida asiakkaitanne tuotekehityksessä? Soitatteko joskus tärkeälle asiakkaalle ja kysytte, millaisia tuotteita he tarvitsisivat? Vai huomioitteko saamanne palautteen ja teette tuotekehitystä sen pohjalta? Hienoa, mutta kumpikaan näistä vaihtoehdoista ei ole kovin hyvä pitkän tähtäimen strategiaksi. Miksi? Steve Jobsin sanoin: Asiakkaat eivät tiedä, mitä haluavat ennen kuin näytät sen heille. Ja se taas tarkoittaa käytännössä kahta asiaa:

  1. Asiakkailta saamanne palaute perustuu heidän ennestään näkemiinsä ja kokemiinsa asioihin. Mitä he kaipaavat teiltä on jotain, mitä he ovat todennäköisesti nähneet muualla. Vaikka asiakaspalautteen avulla saatatte joskus saada hyvän tuoteidean, mitä muilla ei ole ja vaikka asiakaspalautetta ehdottomasti pitää kuunnella, ei se riitä tuotekehityksen perusteeksi mikäli mielitte markkinaykköseksi alallanne. 
  2. Voidaksesi oikeasti palvella asiakaskuntaasi ratkaise heidän puolestaan niitä ongelmia, joita he eivät edes tienneet kohdanneensa. Tee vaikka käytännön kenttätutkimusta ja etsi ratkaistavia ongelmia seuraamalla tuotteesi käyttäjiä luonnollisessa olotilassa. Tai kokeile itse. Jos valmistat pyörätelineitä, lähde polkemaan ympäri kaupunkia ja yritä parkkeerata pyörää eri paikkoihin ja erilaisilla lukoilla. Perheen lasten ja pienien pyöriensä kanssa tilannekin on jo toinen. Miten nykyiset ratkaisut toimivat silloin ja mitä ongelmia koet? Miten tahansa ratkaistavia ongelmia selvitätkin, suoraan kysyminen ei välttämättä ole paras tapa. 
Älä siis ulkoista tuoteideointia ja -kehitystä asiakkaillesi vaan tarjoa heille, mitä he haluavat: oikeita ratkaisuja oikeisiin pulmiin. Helpota heidän elämäänsä ja he helpottavat omaasi ostamalla tuotteitasi.

Ensi viikolla luvassa yksi esimerkki, miten voit ottaa asiakkaat mukaan tuotekehitykseesi ja samalla tehdä heistä entistä tyytyväisempiä ja sitoutuneempia asiakkaita!

Ei kommentteja: