maanantai 11. tammikuuta 2010
maanantai 4. tammikuuta 2010
Ajatuksia muotoilusta #26
""The way things look is not irrelevant to the way things work: how they work is how they should look." Thomas F. Schutte
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
Tunnisteet: Sitaatit
maanantai 28. joulukuuta 2009
Ajatuksia muotoilusta #25
"If you're not failing every now and again, it's a sign you aren't doing anything very innovative." Woody Allen
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
Tunnisteet: Sitaatit
keskiviikko 23. joulukuuta 2009
Joulutauko
Kaunista Joulua!
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
maanantai 21. joulukuuta 2009
Ajatuksia muotoilusta #24
"The only important thing about design is how it relates to people." Victor Papanek
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
Tunnisteet: Sitaatit
keskiviikko 16. joulukuuta 2009
Oletko rakastamisen arvoinen?
Nokia ja Apple käyvät kuumaa kamppailua markkinaosuuksista (ja käyvät hieman oikeutta myös patenteista, puolin ja toisin). Myös kansa tuntuu jakaantuneen kolmeen osaan: niihin, jotka puolustavat iPhonejaan vereen ja henkeen, niihin, jotka odottavat innolla, lunastaako Nokia lupauksiaan uutuuksilla ja niihin, joita ei voisi vähempää kiinnostaa. Mutta jos katsotaan faktoja ennen kuin pureudutaan mielipidepuolelle: Apple on tähän mennessä julkaissut vain kolme laitetta, joista kerrallaan vain yhtä kaupataan. Nokian älypuhelimilla on jopa kaksi eri sarjaa: E ja N. Kuitenkin Applen markkinaosuus älypuhelimista oli kolmannella vuosineljänneksellä jopa 16 %, Nokian 35 %.
Applen myhäillessä tyytyväisenä Nokia aloitti selittelyn. Ensin myönnetään, että muotoilu on unohdettu teknologian edeltä ja sen jälkeen kerrotaan, ettei (äly)puhelimia ollutkaan suunniteltu taviksille, vaan nörteille. Tarkoittaako tämä siis sitä, että pitää olla tavallista kiinnostuneempi tekniikasta voidakseen käyttää Nokian älypuhelimia vain kenties sitä, että Applen osuus johtuukin vain tavisten siirtymisestä "taviskännyistä" älykkäämpään iPhoneen? Joka tapauksessa Nokia aikoo nyt parantaa tapojaan uusilla (huom! monikko) malleillaan. Tosin kaikki eivät ihan usko tämänkään auttavan.
Mutta kyllähän sitä kritiikkiä saavat iPhone käyttäjätkin. He kun puolustavat kuumeisesti omia puhelimiaan niiden puutteista huolimatta. Jopa niin kuumeisesti, että taitavat oikein kärsiä Tukholman syndroomaa muistuttavasta taudista. Harhaisia ovat siis he, jotka omaa rakastaan puolustavat. Sillä rakkaudesta tässä mielestäni on kyse. Tee rakastamisen arvoinen tuote, niin pikku puutteilla ei olekaan niin suurta merkitystä. Mutta iPhone-käyttäjänä täytyy sanoa, että henkilökohtaisesti en ole kohdannut vaikeuksia tai puutteita vaihtaessani tavallisesta kännykästä tähän hienouteen (jos ei lasketa sitä, että joutuu Soneran asiakkaaksi). Tosin, ehkä me tavikset emme niitä Nokian hienouksia osaa edes vaatia.
Mutta jos iPhone selvästi nostattaa tunteita esiin, mitä rakastamisen arvoista Nokia on tehnyt? Muistelemalla vanhoja nokialaisia muistin kätköistä esiin nousevat vain ne mallit, joita kohtaan on tuntenut jotain. Nokia 3110 oli ensimmäinen malli, jossa oli navi-näppäin. Hieno uutuus, joka yksinkertaisti käyttöä. Ehkä jopa iPhoneen verrattava keksintö? Banaanimallin (8110) olisin halunnut, se oli niin erikoisen hieno. Mutta siinä vaiheessa, kun olin tarpeeksi tienannut (olin silloin vielä koululainen), ei sitä enää myyty kuin käytettynä. Ja kohta alkoi ohuiden puhelimien voittokulku, joten paksu, käyrä jötikkä ei enää tuntunut kovin kiinnostavalta. Välissä ihastusta herätti joidenkin keskuudessa myös vaihdettavat kuoret, mutta seuraava ihastuksen arvoinen uutuus oli L'Amour-mallisto, joista tosin yksi, vaikkakin kiinnostavin malli, näytti niin vaikealta käyttää käytännössä, että sekin jäi sitten ostamatta. Niissä oli kuitenkin jo yritystä saada käyttäjät rakastamaan kännykkäänsä.
Miten Nokia tästä jatkaa; aikooko se jatkossa panostaa myös muotoiluun ja tuottaa taas rakastettavan ihania tuotteita? Entä Apple? Kehitteleekö se jo jotain uutta, markkinoita mullistavaa tuotetta meille taviksille himoittavaksi? Entä oma yrityksesi? Herättääkö se intohimoja ostajissa vai onko se unohtanut tunteiden merkityksen kaupanteossa?
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
maanantai 14. joulukuuta 2009
Ajatuksia muotoilusta #23
"We don't get hired to make pretty things or win design awards. We get hired to solve business problems." James Bradley
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
Tunnisteet: Sitaatit
maanantai 7. joulukuuta 2009
Maslow ja mörköjen merkitys
Kun puhutaan bisnesmaailmasta, pelkoja on eri tasoilla hyvin erilaisia. Tavallinen rivityöntekijä saattaa pelätä oman työpaikkansa puolesta. Pelon taustalta löytyy muita huolia: miten saan ruokittua perheen ja maksettua velat. Nämä pelot liittyvät suoraan selviytymiseen ja sijoittuvat Maslowin tarvehierarkiassakin alimmille tasoille. Pelon takia toinen tekee työnsä viimeisen päälle hyvin, jotta ei joutuisi työttömäksi, toinen taas ajattelee, että ulos tästä potkitaan joka tapauksessa ja jättää pelin kesken.
Työyhteisön sisällä pelkoja saattaa aiheuttaa työpaikan ilmapiiri. Kukaan ei halua tulla nolatuksi kavereidensa edessä tai joutua taistelemaan sosiaalisesta asemastaan työyhteisön sisällä. Päästään taas hieman korkeammalle Maslowin teoriassa. Nämä pelot saattavat tehdä yhdestä työntekijästä hiljaisen hissukan, jotta häntä ei huomattaisi, toinen taas tuo joka paikassa itseään esille, jotta hänen erinomaisuutensa huomattaisiin ja ylennyksen avulla hän voisi varmistaa asemansa. Samalla päästään taas seuraavalle tasolle Maslowin hierarkiassa: suurin syy epäonnistumisen pelossa on itsetunnon menettäminen ja arvostuksen väheneminen. Stressiäkin aiheuttavat, hankalat tehtävät saavat toisen innostumaan mahdollisuudestaan saada johdon arvostus, kun taas joku toinen mielellään peräytyisi ja jättäisi tehtävän väliin epäonnistumisen välttämiseksi. Uskaltamalla ottaa mörköjä kädestä kiinni nousee myös Maslowin ylimmälle tasolle ja pääsee toteuttamaan itseään, esimerkiksi juuri haasteellisten tehtävien ratkaisussa.
Entä mitä pelkää yrityksen johto? Pörssikursseja? Lamaa? Irtisanomisia? Vai jotain arkisempaa, kuten työntekijöiden hyvinvoinnin, laskujen maksukyvyn tai markkinaosuuden ylläpitämisen haasteita?
Kun seuraavan kerran kohtaat omat pelkosi, mieti, oletko se, joka lamaantuu vai se, joka pistää tuulemaan ja ottaa haasteista hyödyn irti. Päätoksen teet itse.
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
Ajatuksia muotoilusta #22
"No masterpiece was ever created by a lazy artist." Salvador Dalí
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia
Tunnisteet: Sitaatit
keskiviikko 2. joulukuuta 2009
Teollisen muotoilun manifesti
Ken Fry on julkaissut Core77-sivustolla manifestin teollisille muotoilijoille. Manifestillaan hän haluaa määrittää uudelleen, mitä teollinen muotoilu tarkoittaa. Tässä muutamia mielenkiintoisia kohtia kirjoituksesta:
- Kauniiden esineiden sijaan tulisi muotoilla kauniita kokemuksia. Jokaisella yksittäiselläkin tuotteella on oma elämänsä ja suunniteltaessa tuotetta tulisi sitä miettiä eri käyttötarkoituksissa, erilaisilla käyttäjillä, monenlaisissa asiayhteyksissä.
- Sen sijaan, että muotoilija kyselee, mitä pitäisi suunnitella, pitäisikin kysyä, miksi: Miksi joku käyttäisi tuotetta, miksi on tarpeen suunnitella uusi tuote näille markkinoille, miksi käyttä juuri tätä teknologiaa jne. Miksi-kysymysten avulla ei erkaannuta tuotteen tuottamista kokemuksista.
- Tuotteiden suunnitteluvaiheessa tulisi jo miettiä, miten ne muuttuvat ajan myötä. Miten putoamiset ja kolhut vaikuttavat tuotteeseen, miten käyttäjät muuttavat tai tuunaavat tuotetta, miten itse tuote muuttaa käyttäjän käyttäytymistä.
- Hauskuutta ei saa unohtaa. Paitsi että hyvät tuotteet saavat aikaan iloa, hauskuutta, leikkisyyttä ja palkitsevat, samoin tulisi olla myös niitä suunniteltaessa.
Lähettänyt
Irina K.
0
kommenttia