tiistai 7. huhtikuuta 2009

Muotoiluprojektin vaiheet: case Torino

Tässä artikkelissa esittelen yhdelle asiakkaalleni, Rudus Betonituote Oy:lle suunnittelemani istutusastian muotoiluprojektin kulun alusta loppuun. Aukaisen projektin vaihe vaiheelta kertoen paitsi muotoilusta, myös ajatuksista tuotteen muotoilun takana. 


Projekti sisältää seuraavat design by Kujan palvelut:
  • dbK Linjaus, 
  • dbK Luonokset, 
  • dbK Käyttäjähaastattelut,
  • dbK Konseptit ja 
  • dbK Mittakuvat. 

Projekti alkoi ideasta

Yhteistyö Ruduksen kanssa alkoi oman tuoteideani pohjalta (normaalisti muotoiluprojektit alkavat toisinpäin; asiakas tarvitsee esim. uuden tuotteen). Sain ajatuksen pinottavasta ja vierekkäin aseteltavasta betonisesta kukka-astiasta ja tein tietokoneella ajatuksestani pari kuvaa. Esittelin kuvat Rudukselle ja siellä innostuttiin asiasta - tosin ajattelemamme mittasuhteet poikkesivat hieman toisistaan. Oma ajatukseni oli, että ruukku olisi tarkoitettu pieneen pihaan tai parvekkeelle, Ruduksella taas ruukun ajateltiin soveltuvat suurempana mallina vaikkapa toreille. 

[Idea: Aina ei kannata suunnittelun alussa liian tarkkaan määritellä omia ajatuksiaan. Jätä tilaa myös muiden ajatuksille ja ota niitä avoimesti vastaan, lopputuloksesta voi näin tulla mielenkiintoisempi.]

Linjauksella etsittiin yhteinen suunta

Huolimatta erilaisista ajatuksistamme ruukun koon suhteen, päätimme lähteä yhdessä työstämään ajatusta eteenpäin - minä suunnitellen ja he kommentoiden ja valiten esittämistäni vaihtoehdoista parhaan/mieleisensä. 

Sovimme yhteisistä tavoitteista projektille ja määrittelimme tuotteen kadunkalusteeksi, jolloin se on tarkoitettu julkiselle paikalle ja kokokin tulee olemaan sen mukainen. Kävimme läpi myös tuotteeseen kohdistuvat odotukset, materiaalin ja valmistustavan antamat vaatimukset ja rajoitukset ja muita tuotteen suunnittelussa huomioitavia seikkoja. Yksi julkiseen tilaan tulevan tuotteen suunnittelussa huomioitavista asioista on ilkivalta. Perusteluna tuotteen massiivisuudelle olikin mm. se, ettei sitä ihminen yksinään jaksaisi siirtää pois paikaltaan. 

Edellä mainitsemani määritelmät antavat puitteet tuotteen suunnittelulle, mutta jos halutaan lähteä suoraan suunnittelemaan toivotunlaista muotoa, kannattaa avuksi ottaa kuvat. Ihmisten mielikuvat eri sanoista poikkeavat toisistaan hurjasti (esim. onko tuima suolaton vai päinvastoin), jolloin kuvat toimivat sanoja paremmin muototoiveiden tulkkina. Tässäkin projektissa esittelin asiakkaalle erilaisia kuvia, joista keskustellen pääsimme yhteisymmärrykseen tuotteen visuaalisista tavoitteista. 

Yhteisten tavoitteiden sopimisen lisäksi teen myös paljon tiedonhankintaa linjausvaiheessa. Tiedonhankinnalla selvitetään paitsi erilaisia mahdollisuuksia tuotteen toteutukseen, myös etsitään kilpailijoiden samantyyppisiä tuotteita. Kilpailevien tuotteiden seuraaminen on tärkeää jotta ei vahingossa tuottaisi suunnitelmaa jo keksitystä tuotteesta. Paljon samantyyppisiä tuotteita on keksitty ja kehitetty samaan aikaan eri puolilla maailmaa toisistaan tietämättä. Ehkä tiedonhankinnalla ei pysty kaikkia tällaisia mahdollisuuksia rajaamaan, mutta on tärkeää kuitenkin tietää, mitä suunniteltavan tuotteen lähiympäristössä tapahtuu. 

[Idea: Seuraamalla aktiivisesti uusien tuotteiden lanseerauksia pysyt hyvin perillä muiden tuotteista ja voit vertailla, erottuvatko omat tuotteesi joukosta edukseen]

Luonnoksilla löydettiin toteutustapa

Hyvin määriteltyä projektia on helppo lähteä viemään eteenpäin. Luonnosvaiheessa teen yleensä listan suunnittelussa huomioitavista asioista ja käyn niitä läpi miettien rajoitusten sijaan muotoiluun jääviä mahdollisuuksia. Piirtäen ja kirjoittaen mietin ratkaisuvaihtoehtoja tuotteen suunnitteluun. Ideoituani ja karsittuani tarpeeksi monta kertaa, jäljelle jäävät, hyväksi toteamani vaihtoehdot esittelin asiakkaalle luonnostapaamisessamme. Tällä kertaa emme valinneetkaan yhtä vaihtoehdoista jatkoon vaan sovimme, että kehittelisin seuraavassa eli konseptivaiheessa kahden eri version (kuvassa ylimmät) yhdistelmää. 

[Idea: Tuotteita ideoidessa kannattaa ajatusten lentää vapaasti mahdottomuuksienkin suuntaan. Kun ensin on ideoinut vapaasti, vasta sen jälkeen tarkastellaan ideoinnin tuloksia kriittisesti ja karsitaan hulluimmat.]

Käyttäjähaastatteluilla tarpeet tietoon

Julkisen tilan tuotteen käyttäjänä voi olla kuka tahansa, jolloin sen suunnittelussakin tulee huomioida käyttäjät vauvasta vaariin. Käyttäjähaastatteluihin kohderyhmäksi valitsimme "kenen tahansa" sijaan kuitenkin kaupunginpuutarhurit, jotka useimmiten vastaavat kyseisten tuotteiden hankinnasta. Haastatteluiden tavoitteena oli selvittää tarkemmin istutusastioiden käyttötilanteita ja mahdollisia huomiotta jääneitä tarpeita. Yksi selkeä toive tulikin jokaiselta haastateltavalta: he halusivat silloisia markkinoilla olleita tuotteita selkeästi suurempia istutusastioita. Muun muassa tämä toive huomioitiin projektissa ja istutusastioiden mittoja muutettiin vastaamaan paremmin kohderyhmän toiveita. 

[Idea: Jo yhdellä puhelulla tutulle asiakkaalle saatat saada kullanarvoista tietoa käyttäjien tarpeista ja toiveista tuotteidesi suhteen]

Konsepteilla kehitettiin kauneus

Mielestäni varsinainen tuotteen muotoilu tapahtuu vasta konseptivaiheessa. Valittujen luonnosten ja käyttäjähaastatteluista saatujen toiveiden pohjalta pyrin kehittämään mahdollisimman toimivaa, valmistettavaa ja kaunista tuotetta. Konseptointivaiheessa tuote ei ole enää ajatus, vaan siitä tehdään mitoitettu hahmo, jonka suunnittelussa on pyritty huomioimaan kaikki linjauksessa määritelly seikat. 

Työskentely konseptointivaiheessa eroaa luonnostyöskentelystä melkoisesti. Luonnostellessa ideointi on vapaata ja siinä etsitään uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia tuotteen muotoiluun. Konseptoidessa tuotteen muotoa on jo osittain rajattu luonnoksen idean mukaiseksi ja sitä kehitetään määrätietoisesti vastaamaan toiveita, unohtamatta kuitenkaan tuotteen esteettisyyttä. 

Asiakkaan kanssa tavatessa esittelin kuvassa näkyvät kolme konseptivaihtoehtoa. Kuvasta poiketen esittelytilanteessa jokaisesta konseptista on tarjolla kuvia päämitoilla eri suunnista. Kyseisistä konsepteista viimeisteltäväksi valittiin kuvan vasemmassa yläkulmassa oleva vaihtoehto. 

[Idea: Tee tarkistuslista tuotteeseen kohdistuvista toiveista, vaatimuksista ja rajoituksista. Tuotetta suunnitellessa siitä voi monessa vaiheessa olla suurta apua.]

Mittakuviin viimeistelty tuote

Sovimme tuotteesta tehtäväksi mittakuvat valmistusta varten (toinen vaihtoehto on tuotteen 3d-tiedosto). Ennen varsinaisten mittakuvien tekoa tuote kaipaa kuitenkin viimeistelyä: viisteet, pyöristykset ja viimeiset muutokset huolitellaan asiakkaan toiveiden mukaisesti. 

Tässä projektissa istutusastia sai viimeistelyvaiheessa jalat alleen. Mitoitin jalkojen välit siten, että astiaa pystyisi nostamaan trukin piikeillä. Hyväksytin suunnitelman vielä asiakkaalla ja tein lopulliset mittakuvat tuotteesta. Enää mittakuvien toimitus ja projekti oli muotoilun osalta valmis. 

Valmistukseen mennessä muutoksia

Täysin muuttumattomana tuote ei pysynyt valmistukseen mennessä. Viimeistelyvaiheessa tuotteeseen lisätyt jalat jäivät lopullisesta tuotteesta (ylin kuva artikkelin alussa) pois valmistuksellisista syistä. Tästä huolimatta koin tuotteen konkreettisesti ensimmäisen kerran nähdessäni, että kummasti se vain näyttää juuri siltä, mitä olin suunnitellutkin (lue: olin todella tyytyväinen suunnitelmaani ja sen tulokseen). 

Myyntiin vakioväreissä

Tänä keväänä Torino-nimen saanut istutusastia tulee Rudukselle myyntiin. Ruduksen hinnastossa tuotetta tarjotaan tuotteen muotoon sopivalla vakiovärillä, ruskealla betonipintana. Tilauksesta tuotetta saa myös valko-harmaana rouhepintana. 

Ei kommentteja: