keskiviikko 21. lokakuuta 2009

Uusi tuoteidea voi löytyä yllättävän läheltä

Jokaisen tuotteita valmistavan yrityksen haasteena on kehittää myyviä, haluttuja tuotteita. Uuden tuotteen kehittämisessä on kaksi päävaihetta:

  1. Tuotteen ideointi 
  2. Idean tuotteistaminen


Toisille voi olla helpompaa suuren ideamäärän tuottaminen, kuin ideoiden tuotteistaminen myytäviksi tuotteiksi, toisille taas toisinpäin. Jos ideointivaihe tuntuu kuitenkin hieman jähmeältä, voi apu tulla yllättävän läheltä: omista, jo olemassaolevista tuotteista.  

Kukapa tuntisi tuotteenne teitä paremmin? Kuitenkin, katsantokantanne saattaa olla kovin yksipuolinen ja joskus ulkopuolinen apu saattaa olla paras tapa tuottaa tuoreita ideoita. Ennen ulkoa tulevaa näkemystä on kuitenkin hyvä katsoa, millaisia ideoita talon sisältä löytyy. Tapoja on monia, mutta tässä keskityn oman henkilöstön ja yhteistyökumppaneiden ajatusten hyödyntämiseen uusien ideoiden löytämiseksi.

Hyödynnä kaikkien työntekijöiden ajatukset
Oletko koskaan kysynyt, mitä tuotetta valmistavat henkilöt ajattelevat tuotteestanne? Mikä heidän mielestään tuotteessa on huonoa, mikä hyvää? Missä asioissa tuote ei toimi tarpeeksi hyvin, mikä taas on sellainen tapa käyttää tuotetta, jota ette ole edes ajatelleet aiemmin? Saman tapaisia kysymyksiä kannattaa kysyä myös tuotteen asentajilta. Onko tuotteen asennus helppo homma ja sujuu käden käänteessä vai irtoaako heiltä aina ärräpäitä kun tuote kiukuttelee vastaan? Mitä mieltä ovat toimistotyöntekijät? Käyttäväthän he jo tuotettanne? Jos eivät, niin miksi? Ovatko he ylpeitä kertoessaan työpaikastaan ja tuotteistanne vai joutuvatko he puolustelemaan tuotteitanne? Entä siistijät? Onko tuotteenne heille tuttu ja mitä he siitä ajattelevat? 

Keskity varsinkin ongelmien etsimiseen, sillä niiden ratkaisuista saatat löytää parhaat tuoteideat. Selvitä myös, mihin eri asioihin tuotettanne käytetään. Voisiko uusi tuotteenne vastata paremmin näihin käyttötarkoituksiin. Ja jos joku ei käytä tai ei halua käyttää tuotettanne, selvitä myös syyt. Voisiko uusi tuotteenne ratkaista näitä asioita, saisitteko silloin uusia käyttäjiä eri kohderyhmistä? 

Mitä kovempi kritiikki, sitä parempi pohja ideoinnille
Ole avoin keskustellessasi eri henkilöiden kanssa. Ota kritiikkikin myönteisenä vastaan ja rohkaise ihmisiä puhumaan suunsa puhtaaksi. Voit vaikka myötäillä heidän ajatuksiaan, jolloin he saattavat kertoa sinulle enemmän, kuin aiemmin olisivat uskaltaneetkaan. Ja vaikka et saisikaan suoria parannusehdotuksia, käymällä läpi jokaisen henkilön vastauksia tarkemmin, saatat löytää niistä idean siemeniä. Yritä ratkaista ongelmia, joita ihmiset ovat kohdanneet. Äläkä turvaudu sähköpostiin vaan keskustele henkilöiden kanssa suoraan. Myös kehonkieli kertoo paljon ja pystyt heti kysymään tarkentavia kysymyksiä. 

Ei kommentteja: