keskiviikko 7. lokakuuta 2009

Tuote sosiaalisessa mediassa


Tämän päivän ostaja ei vain kävele sisään kauppaan, katso vaihtoehtoja, kysy myyjältä vähän lisätietoa ja kävele ulos kaupasta kassan kautta tuote kourassa. Yhä useammin ostopäätös on tehty jo kotona, varsinkin, jos kyse on taloudellisesti merkittävästä ostoksesta. 

Internet ja erilaiset sosiaaliset mediat ovat mahdollistaneet huhujen ja puskaradion laajentumisen valtakunnalliseksi ja jopa maailmanlaajuiseksi. Jos ennen vain lähipiiri kuuli epäonnistuneesta ostoksesta, nyt siitä saatetaan lukea helposti toisella puolella maailmaa. Omia kokemuksia ostoksista ja eri tuotteista kerrotaan avoimesti ja hakukoneiden ansiosta ostoa harkitsevat voivat helposti selvittää yleisiä mielipiteitä harkitsemansa tuotteen soveltuvuudesta haluttuun tarkoitukseen.

Mitä tämä tarkoittaa sitten myyjäpuolelle? Onko netistä ja ostajista tullut uhka , kun he voivat niin helposti levittää huonoa sanomaa tuotteista? Esimerkit huonosta maineenhallinnasta netissä leviävät kulovalkean tavoin ja pahimmassa tapauksessa saavuttavat perinteisenkin median.

Millä yrityksen ja tuotteen mainetta voi varjella?

Selvitäkseen internet-raadin arvosteluilta puhtain paperein on tuotteen ensinnäkin oltava hyvä. Hyvä tarkoittaa eri asioita eri ostajille, mutta yleisesti ottaen tuotteen on toimittava, kuten on luvattu ja sen on oltava kohderyhmälle mieleinen. Ei ole siis väliä, pitää Pihtiputaan mummo pääkallokengistä, kunhan ne ovat teineille mieluisat. Ja tässä tapauksessa voi olla jopa kohderyhmän mielestä parempi, jos mummoa kauhistuttaa nykynuorison pukeutuminen.

Jos kuitenkin tuote saa netissä negatiivista huomiota, viimeinen asia, mitä tulisi tehdä, on haukkua arvostelijaa valehtelijaksi. Kun on kyse tuotteista, tulisi arvostelu ottaa rakentavana palautteena, josta on yritykselle vain hyötyä. Jos tuotteen käyttäjät ovat havainneet tuotteessa ongelmia, joita itse ette ole huomanneet tai pitäneet merkittävinä, on vain hyödyllistä saada tieto esiin, jotta voitte parantaa tuotetta entistä haluttavammaksi. Ja usein käy myös niin, että mikäli palautteen antaja saa palautteeseensa vastauksena kiitoksen ja kenties anteeksipyynnön/hyvitysmahdollisuuden, tulee palautteen antajasta yritykselle entistä merkkiuskollisempi asiakas tai vähintään hän korjaa palautettaan uuteen suuntaan.

Yhteisöllisyyden parempi puoli

Sosiaalisuus internetin sisällä luo yrityksille uhan lisäksi myös erityisen mahdollisuuden, jota aiemmin ei ole ollut. Jos tuote on hyvä ja kohderyhmässään erityisen haluttu, leviää tieto tuotteesta henkilöltä toiselle ja useammalle lähes itsestään. Parhaassa tapauksessa myyntiä saadaan siis aikaan nollabudjetilla. Tiedon leviämisen helpottamiseksi onkin sitten omia keinojansa, kuten osallistuminen sosiaalisen median palveluihin fani-ryhmillä (mikä ei kuitenkaan aina toimi ihan toivotulla tavalla) tai YouTube-videoiden tekeminen levitettäväksi. Yhteisöllisyydessä on puolensa, mutta ilman hyvää tuotetta on turha odottaa hyvää mainettakaan. Se ei kuitenkaan riitä.

Onko huono parempi kuin hyvä?


Hyvä tuote, johon ostajat ovat tyytyväisiä, ei herätä tarpeeksi intohimoa, jotta siitä keskusteltaisiin. Toimiva, tavallinen tuote on vain tuote, jota käytetään. Jos haluat tuotteesi keskustelujen kohteeksi, tulisi sen olla parempi kuin hyvä. Yllättävät tuotteet, ehdottoman erinomaiset tuotteet tai täysin uudenlaiset tuotteet ovat niitä, joista puhutaan. Erinomaisen tuotteen vastakohta onkin hyvä. Hyvä tuote on huomaamaton ja huomaamatonta on vaikea muistaa.

Ei kommentteja: