Onnea ostamatta
Tänään alkoi Nuukuusviikko. Nuukuusviikko on Kierrätysliikkeen järjestämä jokavuotinen teemaviikko, joka pyrkii muistuttamaan luonnovarojen oikeudenmukaisesta kulutuksesta. Jos kaikki kuluttaisivat, kuten suomalaiset, tarvitsisimme 4 maapallon varat.
Ekologinen ajattelutapa on hyvää vauhtia leviämässä kaiken kansan pariin ja huolestuneisuutta ilmastosta ja maapallosta lisää varmasti mennyt talvikin, jota ei ihan normaaliksi voitane sanoa. BoDon mukaan ekologisuus on jopa nouseva trendi ("Green is the new black").
Myös teollisuus alkaa heräämään kansalaisten vaatimaan ekologisuuteen. Eko-ajattelu näkyy varsinkin energiayhtiöiden markkinoinnissa (Fortum, Vattenfall). Eri yritykset yrittävät löytää keinoja vähentää kulutuksen määrää (TreeHugger) ja televisio-ohjelmatkin alkavat vihertyä (TreeHugger). Ja jos ei ympäristö miellytä, parantavat kansalaiset sitä jo itsekin (TreeHugger ja TreeHugger).
Ja vielä lopuksi muotoilijan vinkki kuluttajalle: osta hyviä, kestäviä tuotteita ja rakasta niitä. Kun rakastaa tavaroitaan, ne mieluummin korjaa kuin heittää pois.
design by Kuja on mukana Lahden nuorisopalveluiden järjestämässä Kulutuskriittisessä teemaillassa Hurina 2.0:ssa. (Teemailta nuorille Hurina 2.0:ssa torstaina 19.4. klo 17, osoite Vapaudenkatu 12, sisäpiha, Lahti)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti