tiistai 3. heinäkuuta 2012

Onko muotoilu kallista?

Miten määritellään muotoilun arvo? Onko muotoilu sijoitus vai kulu? Välttämättömyys vai luksusta?

Kuinka paljon muotoilu voi lisätä tuotteen myyntiä tai lisääkö muotoilu tuotteesta saatavaa katetta? Mitä muotoilun käyttö tekee yrityksen tunnettuudelle tai arvostukselle? Saadaanko kenties uusia asiakkaita tai vakuutetaanko vanhat uudelleenostajiksi?

Jokaisen yrityksen pulmana on, kuinka tehdä toiminnasta kannattavaa. Lasketaan yhteen, mikä vie rahaa ja mikä tuo. Myynti tuo rahaa. Se on selvä. Valmistus maksaa. Mutta ilman valmistusta ei ole myytävää. Tuotekehitys vie rahaa. Mutta ilman tuotekehitystä myydään aina samaa (kunnes joku päivä kukaan ei sitä enää halua ostaa). Muotoilukin maksaa. Eikä se ole yhtä lailla välttämätöntä, kuin valmistaminen.

Onko muotoilu vain sellainen osa tuotekehitystä, jonka voisi jättää sivuun säästöjen aikaansaamiseksi? Vai onko muotoilulla jotain vaikutusta tuotteiden myyntiin? Tehdäänkö meillä tuotteita vain, koska osataan vai tehdäänkö meillä tuotteita ihmisille? Tässä kun on pieni ero muotoilua hyödyntävien ja hyödyntämättömien välillä.

Tuotemuotteihin käytetään helposti kymmeniätuhansia euroja kappaleelta. Siihen verrattuna alle kymppitonnin muotoiluprojekti kuulostaa hyvinkin edulliselta varmistukselta sille, että muotilla tehdään tuotteita ihmisiä varten. Ja kun tuote on suunniteltu käyttäjälle, hän voi kokea esim. hienoja onnistumisen tunteita saadessaan sellaisen. Sillä tunteilla me kaikki pelaamme ja tunteilla ostamme. Mitä isompi kauppa, sitä enemmän se tehdään tunteella.